Juli 2023 – Na 8 jaar hard werken op de Visserschool, is het wetenschappelijke bewijs eindelijk geleverd: tweetalig primair onderwijs (tpo) werkt!
Het recente TPO-onderzoek onder de scholen die deelnamen aan de TPO-pilot heeft onweerlegbaar aangetoond dat uitgebreid meertalig onderwijs een positief effect heeft op de basisvaardigheden van leerlingen. Niet alleen bleken zij beduidend beter te worden in de vreemde taal, maar ook boekten ze opmerkelijke vooruitgang in de Nederlandse taal- en rekenvaardigheden in vergelijking met controlegroepen. Dit onderstreept dat meertalig onderwijs geen nadelige invloed heeft op de verwerving van de Nederlandse taal.
Het TPO heeft niet alleen positieve effecten gehad op de vaardigheden van onze leerlingen, maar heeft ook bijgedragen aan het vergroten van hun zelfvertrouwen. Het biedt een stevige basis voor taalontwikkeling en bevordert intercultureel begrip, wat van essentieel belang is in onze steeds meer geglobaliseerde wereld.
Bij de aanvang van de pilot stond het belang van meertalig onderwijs hoog op de agenda van de Tweede Kamer. De zorgen over mogelijke negatieve invloeden op de Nederlandse taalverwerving zijn door de onderzoeksresultaten echter ontkracht.
Als reactie op deze positieve bevindingen heeft de voormalige minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs besloten om het tweetalig primair onderwijs voort te zetten. Een wijziging van het Inrichtingsbesluit Wet op het Primair Onderwijs (WPO) maakt het nu mogelijk dat scholen naast het Nederlands een tweede onderwijstaal kunnen hanteren voor maximaal de helft van de onderwijstijd, in plaats van de huidige 15 procent. Scholen hebben hierbij de keuze uit Engels, Frans of Duits.
Voor de Visserschool betekent dit dat we ons huidige TPO-onderwijs in de komende jaren blijven voortzetten en blijven bouwen aan tweetalig onderwijs.
Samen blijven we streven naar een onderwijsomgeving die de ontwikkeling en groei van elk individu bevordert.