Maaike Wagenaar over de Neptunus: “Fijne leerkrachten, goed onderwijs en een unieke invulling van het thema natuur & techniek!”
Maaike Wagenaar is de moeder van de negenjarige Florine uit groep zes van de Neptunus, een AMOS-Daltonschool in de Amsterdamse wijk IJburg. Maaikes dertienjarige zoon Wouter heeft acht jaar op de Neptunus gezeten en zit inmiddels in de tweede van de middelbare school. Maaike vertelt waarom ze voor Wouter en Florine koos voor de Neptunus en wat het onderwijs daar zo aantrekkelijk maakt.
Waar heb je op gelet bij het zoeken naar een school en waar vond je informatie?
“Toen Wouter bijna vier jaar was, zijn wij op IJburg komen wonen. We zijn dus pas rond die tijd op zoek gegaan naar een school. We wilden een school op loopafstand en een school met een gedegen onderwijsmethode. We hebben twee scholen bezocht en ons via internet verdiept in Dalton- en ontwikkelingsgericht onderwijs.”
Waarom hebben jullie voor de Neptunus gekozen?
“Het bezoek aan de Neptunus beviel ons goed. Het persoonlijke en open gesprek met de directeur gaf ons allebei een goed gevoel. Daarnaast sprak het Daltononderwijs ons aan, dat gericht is op samenwerken, zelfstandigheid en ‘vrijheid in gebondenheid’. Gelukkig was er nog een plekje vrij voor Wouter op de Neptunus. En later voor Florine.”
Heb je bewust voor een AMOS-school gekozen?
“Nee, dat de school hoort bij een oecumenische scholengroep was voor ons geen reden om voor de Neptunus te kiezen. We vinden het wel belangrijk dat er op school aandacht is voor alle soorten religies. En dat is er op de Neptunus.”
Hoe zou je de Neptunus omschrijven?
“Een betrokken school, niet al te groot. Fijne leerkrachten. Goed Daltononderwijs. De kinderen leren er respectvol met elkaar omgaan. Veel aandacht voor natuur en techniek en voor cultuur.”
Wat maakt de Neptunus anders dan andere scholen?
“De invulling van het thema natuur en techniek is echt uniek op IJburg. Kinderen krijgen techniekles. Ze leren mechanismen maken via ontwerpen, bouwen en testen. Elk jaar doet een groepje leerlingen mee aan het techniektoernooi. Op het dakterras van de school worden kippen gehouden en eerder ook bijen. Die aandacht voor natuur en techniek is een mooie, waardevolle aanvulling op het onderwijs.”
Op welke manier worden ouders betrokken bij school?
“Neptunus-ouders kunnen op verschillende manieren helpen op school. Bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten en feesten voor de kinderen zoals sinterklaas, Kerst en het zomerfeest en door mee te denken via de medezeggenschapsraad (MR). Op dit moment is de MR bezig met een onderzoekje ‘eten op school’. Dat richt zich op hoe gezond de lunch is die kinderen meenemen. Verder heeft de MR voorgesteld om informatieavonden te organiseren voor ouders, waar actuele onderwerpen aan de orde komen zoals mediawijsheid. Je kunt als ouder ook helpen bij talententijd: Dat zijn workshops over bijvoorbeeld haken, film maken, striptekenen en schaken waar de leerlingen zich voor inschrijven. Een aantal van deze workshops wordt door ouders gegeven. Neptunus-ouders zijn goed betrokken bij de school. Zelf ben ik klassenouder. Een van mijn taken is ervoor te zorgen dat er voldoende ouders meegaan met klassenuitjes. Dat is nooit een probleem. We moeten vaak zelfs loten!”
Wat vond Wouter en wat vindt Florine het fijnste aan hun school?
“Florine vindt ‘Dalton-werken’(zelfstandig werken) het leukste op school. En allebei vonden en vinden ze het fijn dat ze er veel leuke kinderen om zich heen hebben, dat er lieve fijne leraren zijn, dat de school op loopafstand is en ligt aan een groot plein, waar ze in de pauzes kunnen spelen.”
Wilt u meer informatie over de Neptunus? Neem een kijkje op de mooie schoolwebsite!
[thumbs-rating-buttons]