
Odette Guldenaar over de Poseidon: “Een warm bad, vanaf de eerste dag!”
Odette Guldenaar is de moeder van Levi van tien uit groep 7 van de Poseidon, een AMOS-school op IJburg. Odette vertelt waarom ze voor Levi heeft gekozen voor de Poseidon en wat het onderwijs daar zo aantrekkelijk maakt.
Waar heb je op gelet bij het zoeken naar een school en waar vond je informatie?
“Wij woonden voor we op IJburg kwamen in de Pijp waar de oudere broer van Levi naar de Daltonschool in de buurt ging. We zochten bewust naar Daltononderwijs op IJburg, maar de enige Daltonschool die er toen was zat al vol. Tijdens onze huizenzoektocht in de zomer van 2010 hoorden we van een buurtbewoonster dat er een nieuwe Daltonschool zou komen vlak bij de haven van IJburg. We hebben direct contact opgenomen en na een goed gesprek met de enthousiaste en bevlogen locatieleider mocht onze oudste na de herfstvakantie als eerste groep 5-leerling invoegen in een combinatiegroep. Levi volgde toen hij in december van datzelfde jaar vier jaar werd. Hij kon niet wachten en genoot vanaf de eerste dag. Toevallig viel zijn start op school samen met een feestelijke periode waarin zowel zijn verjaardag als Sint en kerst werden gevierd!”
Waarom heb je voor Levi voor de Poseidon gekozen?
“Die keuze was snel gemaakt: Levi’s oudere broer zat al op de Poseidon, had het er naar zijn zin en wij waren erg tevreden over de school.”
Heb je bewust voor een AMOS-school gekozen?
“Nee, wij hebben bewust gekozen voor de Poseidon en niet speciaal voor een oecumenische of AMOS-school. Wij willen onze kinderen een brede blik op de wereld meegeven. Hoewel ze van huis uit een kritische houding naar het geloof meekrijgen, vinden we het goed om ze te laten kennisnemen van de verschillende geloven en van wat geloof voor mensen kan betekenen.”
Hoe zou je de Poseidon omschrijven?
“De Poseidon is een school met visie en een stabiel sterk team van overtuigde Daltonmensen, dat goed wordt aangestuurd. Een paar jaar geleden kreeg de school een prachtig nieuw gebouw, dat al weer is uitgebreid met een dependance vanwege de enorme groei die de Poseidon de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.
Positief vind ik ook het passend onderwijs op de Poseidon. Sinds groep 2 zitten in Levi’s klas leerlingen met lichamelijke beperkingen, zoals een jongen met een aangeboren groeistoornis en twee dove kinderen. Hierdoor is het voor Levi de normaalste zaak van de wereld dat je lichamelijk iets (ernstigs) kan mankeren, maar er wel gewoon bij hoort. Een goede zaak!
Wij zijn kortom zeer te spreken over Daltononderwijs in het algemeen en de Poseidon in het bijzonder. We zijn blij dat onze oudste zoon zijn basisschooltijd op deze school heeft mogen doorbrengen en dat onze jongte zich er nog ruim een jaar verder kan ontwikkelen. De Poseidon voelde vanaf de eerste dag als een warm bad en dat gevoel is bij ons nooit verdwenen.”
Op welke manier worden ouders betrokken bij school?
“Via de medezeggenschapsraad en ouderraad en daarnaast worden ook ouderinitiatieven voor activiteiten op en buiten school enorm toegejuicht. Toen de school nog klein was, heb ik zelf de avondvierdaagse een jaar geregeld; tegenwoordig is er een werkgroep die dit organiseert en aanstuurt. Er is een feestcommissie die uit ouders bestaat en waar de Poseidon ouders ook graag bij betrekt is het nadenken over communicatie binnen de school. Daar is vorig jaar een overleggroep voor opgericht die zich bijvoorbeeld bezighoudt met het functioneren van de Poseidon-app.”
Wat vindt Levi het fijnste aan zijn school?
“Wij zien dat Levi er een heerlijke schooltijd heeft. Hij heeft ieder jaar een prettige leerkracht met wie hij het goed kan vinden en zit sinds groep 1 in een fijne, stabiele en dynamische klas. Levi zegt zelf over zijn school dat de kinderen en de leerkrachten altijd aardig zijn. En supergaaf vindt hij dat je al in groep 7 op kamp mag. Lekker twee keer met je hele klas een halve week weg. Vorige maand voor het eerst, naar een jeugdherberg in de Biesbosch. Hij heeft er een toptijd gehad!”