Dat AMOS-leerkrachten heel hard werken en dat hun werkdag niet ophoudt als de leerlingen naar huis gaan, is bekend. Maar twee volledige AMOS-schoolteams die in de herfstvakantie afreizen naar Engeland om daar samen een Teacher Training te volgen? Dat is wel héél leerKRACHTIG!
De leerkrachten van de Valentijnschool en de AMOS Wereldschool Amsterdam vertrokken op 22 oktober voor een week naar Canterbury om daar gezamenlijk de cursus ‘Methodology and English Language for Primary Teachers’ te volgen. En over enkele maanden zal ook het team van de Ichthusschool voor deze teacher training afreizen naar Engeland.
Op alle drie de scholen wordt Engels aangeboden vanaf de kleuterbouw (vvto). Om dat goed te kunnen doen, volgden de leerkrachten al eerder trainingen. Maar er was behoefte aan méér.Valentijnschoolleerkracht Nando Hendriks: “Toen deze cursus werd aangeboden, zag ik de kans om mijn eigen vaardigheid in het Engels te vergroten, breder zicht te krijgen op hoe je leerlingen een taal aanleert én de mogelijkheid om inspiratie op doen voor mijn lessen. En dat allemaal in het land zelf. Die kans greep ik direct aan!”
Ook Elize Jong, directeur van de Wereldschool, ging naar Canterbury om met haar team nieuwe ideeën op te doen: “We hebben deze reis gemaakt omdat we Engels niet als ‘los’ vak in ons programma willen hebben, maar het juist willen integreren in de thema’s. Leerkrachten waren op zoek naar hoe je dat met zinvolle activiteiten kunt realiseren. In de intensieve cursus van een week leerden we dit door het zelf te doen. De docente hanteerde het principe ‘practice what you preach’. De activiteiten die ze met ons deed kunnen we direct toepassen in onze eigen klassensituatie!”
Ter voorbereiding van de reis werden niet alleen leerdoelen opgesteld, maar maakten de twee AMOS-teams ook alvast op passende wijze met elkaar kennis tijdens een Engelse ‘high tea’.Eenmaal in Canterbury werden ze volledig ondergedompeld in de Engelse taal en cultuur. Wereldschoolleerkracht Tanja Verlaan: “We hebben op een creatieve en afwisselende manier enorm veel ideeën opgedaan om het Engels in ons onderwijs in te passen. Naast de Engelse grammatica, uitspraak en woordenschat was er veel ruimte voor het Engels in de praktijk. Door middel van activiteiten als ‘chants and raps’, ‘using storie’s en ‘language through drama’ heeft het Engels voor ons allemaal weer een nieuwe impuls gekregen.”
De studiereis is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van Erasmus+. Deze subsidie is aangevraagd voor meerdere AMOS-scholen tegelijk. Op die manier krijgen internationalisering en Engels binnen AMOS een mooie impuls én kunnen AMOS-leerkrachten elkaar daarbij, ook buiten de eigen school inspireren en stimuleren. Dat laatste is direct in de praktijk gebracht: na afloop van de training heeft Valentijnschoolleerkracht Nando Hendriks de ‘Canterbury Pilgrimgroup’, opgericht. Uitwisseling van vragen en lesideeën kan sinds kort via het onderdeel Tools voor Leerkrachten op het AMOS SharePoint.
Wat was het meest bijzondere van de reis? Elize Jong: “Het bijzondere is dat je met je hele team een week op pad bent. Je leert samen en tijdens het eten ’s avonds praat je na over de cursus. Hoe kunnen we het toepassen? Wat zou bij ons wel werken? Wat niet? Het is fijn om op zo’n actieve manier met Engels bezig te zijn en op een andere manier dan alleen door te leren uit boeken. Een hele goede manier van professionaliseren en ‘diep leren’.”
Nando Hendriks: “Het was een bijzondere, inspirerende en leerzame ervaring. Ik kan het iedereen aanraden en zou zelf zo weer mee gaan!”
Wil je meer informatie over de Canterbury studiereis? Neem dan contact op met de in dit artikel genoemde deelnemers. Met vragen over subsidiemogelijkheden zoals Erasmus+ kun je terecht bij jessica.westerweel@amosonderwijs.nl