Kwaliteit is KLASSE!
Het staat duidelijk in de Koers: AMOS maakt het verschil. Dat gebeurt onder meer door het continu werken aan de onderwijskwaliteit. De lat ligt hoog en de scholen behalen goede resultaten. Om die ook in de toekomst te behouden, zet AMOS samen met zeven andere schoolbesturen een auditorentraject op: ‘KLASSE!’.
Samen puzzelen
“Op iedere school is er wel een vraag of puzzel die het team graag wil oplossen”, vertelt Gernanda Schutte, directeur Onderwijs, Innovatie & Onderzoek bij AMOS. “Denk bijvoorbeeld aan een vraag over hoe je het taalaanbod op school het beste kunt afstemmen op de leerlingen. Of hoe je de resultaten van een bepaald vak het beste kunt versterken.” Tijdens een audit, in feite een onderzoek op school, wordt samen met het team het antwoord gezocht op dit soort vragen. Gernanda: “Het onderzoek start met een intake. Een beginnende auditor en een externe expert gaan langs bij de school. Ze leren over de school en horen wat de puzzels zijn. Na het vaststellen van de onderzoeksrichting, gaan het team, de auditor en de expert samen aan de slag om de vraag te beantwoorden.”
Schoolbesturen werken samen
Om het auditorentraject mogelijk te maken, slaan acht schoolbesturen de handen ineen. Het woord ‘Klasse’ is in eerste instantie een positieve waardering. Dat past bij de positieve insteek van het nieuwe traject. Daarnaast betekent het meer, legt Gernanda uit. “KLASSE! staat voor ‘Kwaliteit Leveren Amsterdamse Scholen Samen en Eensgezind’. Een passende naam voor deze mooie samenwerking.” Vanuit elk bestuur worden twee of drie mensen opgeleid tot auditor. Tijdens de training wordt praktijkervaring, in de vorm van schoolbezoeken, gecombineerd met het leren van experts. Het doel is om mensen binnen enkele jaren op te leiden, zodat ze zelf het traject op scholen kunnen leiden.
Ervaring meenemen
De auditoren voeren hun onderzoek uit op de scholen van andere besturen. In het auditorenteam zitten leerkrachten, intern begeleiders en directeuren, zodat verschillende onderwijsexpertises vertegenwoordigd zijn. “Naast het feit dat je met elkaar vragen van scholen kunt beantwoorden, leert de auditor ook veel”, zegt Gernanda. “Wanneer je een ander helpt met een vraagstuk, gebeurt er iets met jezelf. Je neemt de ervaring mee naar je eigen school.” Na een jaar wordt het traject geëvalueerd. Wat gaat goed, past de cursus bij wat de deelnemers willen leren, en bevalt de aanpak? Wat in ieder geval voor enthousiasme zorgt, is de samenwerking van besturen. Gernanda: “We komen erachter dat we in een grote stad een gedeeld kader hebben. We hebben allemaal hetzelfde doel: goed onderwijs verzorgen.”