“Elke dag een andere plek”, “Toetsen moet niet!”, “Het specialistenregister en kruisbestuiving”, “Wij zien verandering als uitdaging” en “Loslaten in vrijheid en vertrouwen” zijn de motto’s waarmee 25 collega’s op woensdag 4 maart na een energieke ochtend de Rivieren uitstapten.
Tijdens AMOS Anders namen we onze assumpties over onderwijs onder de loep. Hoe ziet ons onderwijs er uit? We kwamen tot een mooie lijst van aannames.
Vervolgens de creativiteit in: “Hoe wel? Wat wel? Wat niet? Wat minder? Wat meer?” Toetsen en methodes werden geschrapt, vrijheid en vertrouwen teruggegeven aan de leerkracht, specialisten de school ingehaald, een flexibele werkdag bedacht, onderlinge uitwisseling gestimuleerd én in één groepje het hele schoolgebouw zelfs afgeschaft. Allerlei mogelijkheden werden gevonden! Heerlijk om samen met collega’s van andere scholen buiten de bestaande lijntjes te denken. Zoals één van de leerkrachten tijdens de workshop zei: “Als dit het onderwijs is, wil ik er zeker in blijven werken!” Na deze ochtend liggen er vijf ruwe diamanten klaar. Klaar om gepolijst te worden.
Een volgende keer pakken we de bouwstenen op en gaan we verder met kruisbestuiven. We zullen bekijken wat ‘het waarom’ is van ons onderwijs en of deze ideeën antwoord geven op de toekomstvragen die we hebben en denken we verder over hoe de dag op onze scholen eruit zal zien.